Camilla Netterstrøm Header Logo

Mudra - gestus / holdning 

Universet  er fyldt med energi. Alting er skabt af energi og vibrationer. Kroppen er også fuld af energi. Du kan mærke livets pulseren i kroppen.  Du kan mærke energi der strømmer og bevæger sig i kroppen. Inderne kalder energien for prana. Kineserne kalder den for chi. Lung er det tibetanske ord. Vi kalder det energi, livs energi eller vital energi.

Sanskrit ordet mudra er oversat til gestus eller holdning, men defineres også som et segl, genvej eller kredsløb. Yogierne beskriver mudra som et energi flow, der forbinder den individuelle energikraft med universelle og kosmiske kræfter.

Mudra kan involvere hele kroppen i en kombination af asana (fysiske stillinger), pranayama (åndedræts øvelser), bandha (låse) og visualiseringsteknikker, eller det kan f.eks. blot være en simpel håndstilling.
 
Det er må øvelser med stor effekt som gavner kroppens sundhed, da den påvirker fysisk, psykisk, mentalt og åndeligt. Mudra er en kombination af subtil fysisk energi bevægelse, som ændrer psyken, attituder og perception, og skærper opmærksomheden  og koncentrationen.
Formålet med mudra er at skabe en fuldstændig regenerering og transformation af krop-sind princippet og en udvidelse af bevidstheden.
 
Mudra gavner det bio magnetiske felt og renser psykiske centre og subtile kanaler i kroppen. Dette gør det muligt for livskraft at flyde frit til de forskellige dele af kroppen.
Mudra styrker kroppen mod negative kræfter. 


Mudra - de fem elementer 

Yoga mudra og de fem elementer har et tæt forhold. Mudraerne kan anvendes til at afbalancere de fem elementer som er vand, jord, æter, luft og ild. Enhver mangel eller overskud i et eller flere element kan forårsage en uorden og ubalance i krop og sind.

Tommelfingeren repræsenterer ild, pegefingeren repræsenterer luft, Langefinger repræsenterer æter, ringfingeren repræsenterer jorden, og lillefingeren repræsenterer vand.
 

Mudra og chakra
 
Tommelfinger er forbundet med solar pleksus
Pegefinger finger er forbundet med hjerte chakra
Langefinger er forbundet med hals chakra
Ringfinger er forbundet med rod chakra
Lillefinger er forbundet med sakral chakra
 

Der er fem grupper af mudra
 
Hånd mudra: Et væld af mudra der påvirker kroppens energi og specifikke steder inden i og udenpå kroppen. Nogen af dem er til at fremme meditative tilstande. Hånd Mudra sender energien tilbage i kroppen, eller holder på den og der opstår energi fra hjernen som strømme ned til hænderne. Det er spændende at oplev disse forbindelser.

Hoved mudra: Mudra for øjne, ører, næsen, tungen og læberne. De bruges i Kundalini og Kriya yoga, og mange af den udgør en meditations teknik i sig selv.

Postural stilling: Disse mudra bruges i yogastillinger kombineret med åndedrættet og koncentration.

Låse mudra: Disse øvelser kombinere holdninger og låse. De fylder kroppen med energi og forbereder den til vækkelse af kundalini kraften.

Perineal mudra: Disse mudra omdirigerer energien fra de nederste chakra til hjernen. De påvirker den seksuelle energi, urkraften i kroppen. De fjerne spændinger og stress.

 
En simple energi øvelse- at varme hænderne op.

Klap og gnid hænderne mod hinanden et stykke tid, og mærk derefter varmen og energien strømme imellem hænderne. Hvor langt kan du tage hænderne fra hinanden uden at tabe forbindelsen? Det kan føles som om du hælder noget fra den ene hånd til den anden. Det er en en meget håndgribelig fornemmelse. Leg med det og nyd det.

 

Prana Mudra også kaldet Shanti Mudra ( Shanti betyder fred )

Denne mudra er en af mange som du kan lærer på vores kurser. Det er er en mudra der bruger flere mudra, kombinerer åndedrættet med håndbevægelse og energiarbejde med chakra.

Kort fortalt.

Du kan se billederne øverst på siden i højre hjørne. Det hedder Shanti Mudra, og viser 4 positioner.

1. billede:
Skab god kontakt med åndedrættet i maven. Hænderne i Bhairaya Mudra.
Dernæst tager du en dyb udånding og holder vejret ude, mens du laver Moola Bandha (rodlåsen), Rodlåsen er en sammentrækning af bækkenbundsmuskulaturen ( gnibeøvelse ). Mærk rodchakraet ved mellemgulvet. Du sidder så længe som det føles naturligt at holde vejret uden, og holde rodlåsen og mærke dit rodchakra.

2. billede:
Du slipper rodlåsen ved at afspænde hele bækkenbunden. Sammen med en dyb indånding fører du armene op til navlen. Mærk energien flyde fra rodchakra til Manipura chakra ved maven.
Mærk Manipura chakra. Bliv ved med at ånde i og flyt samtidig armene med energien op til hjertet. Mærk at luften udvider sig i lungerne... på samme måde mærk hjertet chakraet og energien der strømmer med. 

3. billede:
Stadig på samme indånding, løfter du armene til hals chakraet, sammen med energien og din opmærksomhed på halschakraet. Slap af i skuldrene.

4 billede:
Hold vejret inde mens du breder armene ud og du mærker energien sprede sig som en vifte op igennem hovedet og toppen af baghovedet og toppen af hovedet. ( ajna, bindu og sahasrara chakra )
Mediter på et hvidt skinnende lys der stråler fra toppen af hovedet, lad lyset fylde dig og hele dit væsen. Du er en vibration af fred som skinner på alle væsner i hele universet. Sid så længe du kan holde vejret inde.
På en langsom udånding, og armene der følger med, går du tilbage gennem kroppen, og ned gennem chakraerne til rodcenteret. Der hvor du startede.
Til sidst på udåndingen, gør du rodlåsen igen og mærker energien strømme tilbage til rodchakraet.

Det var en runde af Shanti Mudra.

Det hele skal føles let og ubesværet, du skal ikke overanstregne lungerne. Efterhånden opbygger du evnen til lange, dybe og rolige åndedræt, og finder ro i pauserne hvor du tilbageholder vejret. Følg din egen bevægelse, rytme og længde i dit åndedræt. 

OM Shanti Shanti Shanti

God fornøjelse