Camilla Netterstrøm Header Logo

Neti – Næse skylning.

Du har mulighed for at lærer at skylle næsen på kurser. Du har bagefter mulighed for at fortsætte med din egen neti hvis du ønsker det.

Hvorfor skyller man næsen?
Næseskylning er en nem og effektiv yogametode, kaldet neti, hvor man skyller næsen ren med lunkent fysiologisk saltvand, dvs. vand med 0,9 % salt.

Traditionelt anbefales neti mod forskelligt besvær i næse og bihuler, for bedre vejrtrækning gennem næsen, for at give forøget mental klarhed og som forberedelse til yoga og meditation.
Mange mennesker laver neti om morgenen for at få en opfriskende start på dagen. Andre foretrækker at skylle næsen, når de kommer hjem fra arbejde, især hvis de arbejder på en støvet arbejdsplads.

Denne enkle metode renser og fugter næsen, men frem for alt stimulerer den slimhinderne. På slimhindernes overflade, i næse, bihuler, luftrør og bronkier, og i det eustakiske rør mellem næse og mellemøre, sidder de mikroskopiske fimrehår (cilierne). De holder luftveje og bihuler rene ved at bevæge sig så slim og skidt „fejes” ud.

Ved næseskylning aktiveres fimrehårene i hele luftvejssystemet så slim med støv, pollen og bakterier effektivt transporteres ud. På den måde holder neti luftvejenes eget renselses- og forsvarssystem i god form, og virusangreb kan forebygges.

Dette er en af årsagerne til at næseskylning kan forebygge og lindre forkølelse, pande- og bihule-betændelse, astma og luftvejsallergier samt forskellige gener fra luftforurening.

I tørt indendørs klima kan slimhinderne tørre ud og fimrehårenes funktion svækkes. Neti løser dette problem ved at genoprette slimhindernes naturlige fugtighed.

Desuden dæmper neti opsvulmede slimhinder og modvirker derfor, at næsen blir stoppet, og kan med fordel anvendes under graviditet, eller hvis du snorker.

Næseskylning stimulerer og virker afspændende på området omkring øjnene og panden. Dette kan lindre spændingshovedpine, skærpe synet og lugtesansen, og være en hjælp til at holde op med at ryge.

Når du laver neti regelmæssigt, bliver det lettere at trække vejret gennem næsen. Luften renses, fugtes og varmes op ved indånding igennem næsen. Kvælstofmonoxid, som dannes i bihulerne, følger med luften ned i lungerne, hvor det øger iltoptagelsen i blodet ved at udvide blodkarrene.

I mange lande er næseskylning kendt som et gammelt og effektivt husråd mod forkølelse. I begyndelsen af 1900-tallet kunne man købe kander og sprøjter til næseskylning på apoteker i Europa. Men metoden blev glemt indtil 70’erne, hvor den blev genopdaget pga. stigende interesse for yoga.

I dag har mange læger opdaget fordelene og anbefaler næseskylning som et naturligt, effektivt og bivirkningsfrit alternativ til næsedråber og næsespray.

„Næseskylning holder dig sundere og raskere. Jo mere regelmæssigt du skyller næsen, desto større og mere varig bliver effekten.” (Prof. Dr. Thomas Schmidt, Hannovers Medicinske Universitet).